Sunday 8 January 2012

Bunga Telang, Butterfly Pea. - Clitoria ternatea

Tumbuhan ini berasal dari tropika Asia khatulistiwa, tetapi telah diperkenalkan kepada Afrika, Australia dan Amerika. Ia adalah tumbuhan herba. Daunnya elips dan tumpul. Ia tumbuh sebagai pokok anggur atau pokok menjalar, berbuat baik di tanah neutral lembap. Ciri-ciri yang paling menarik mengenai tumbuhan ini adalah terang bunga biru yang dalam. Mereka adalah bersendirian, dengan tanda-tanda cahaya kuning. Mereka adalah kira-kira 4 cm panjang oleh 3 cm lebar. Terdapat beberapa varieti yang menghasilkan bunga putih.
Buahnya 5-7 cm panjang, buah yang rata dengan 6 hingga 10 biji benih dalam setiap pod.


Khasiat dan Kegunaan
Dalam tradisional Ayurveda perubatan, ia telah digunakan selama berabad-abad sebagai penambah ingatan, nootropic, antistress, anxiolytic, antidepresan, antikonvulsi (anti-kejang), ejen tranquilizing dan sedatif.

Di Asia Tenggara bunganya di gunakan sebagai perwarna makanan. Dalam masakan Melayu, cabutan akueus digunakan untuk beras pulut warna untuk kuih ketan (juga dikenali sebagai pulut tai tai dalam masakan Peranakan / Nyonya) dan Nonya chang . Di Thailand, minuman biru bersirap dibuat dipanggil nam dok anchan. Dalam Myanmar bunga digunakan sebagai makanan, kerap mereka dicelup dalam adunan dan goreng.

Dalam ujian haiwan methanolic ekstrak akar Clitoria ternatea menunjukkan aktiviti dan antistressnootropic , anxiolytic , antidepresan , antikonvulsi (anti-kejang) . konstituen aktif (s) termasuk Tannins, damar, Kanji, Taraxerol & Taraxerone .

Ekstrak akar ternatea Clitoria mampu menyembuhkan batuk kokol. Ekstrak dari tumbuhan berbunga putih boleh menyembuhkan goiter. Akar yang digunakan dalam perubatan ayurveda India.





No comments:

Post a Comment